تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 22:20
240 بازدید
کد خبر : 208939

استفاده ازPRP در دندانپزشکی

استفاده ازPRP در دندانپزشکی

  پلاسمای غنی از پلاکت که با نام اختصاری PRP شناخته می شود، علاوه بر کاربردهای زیبایی برای پوست و مو، کاربردهای درمانی متنوعی نیز دارد. امروز پلاسمای غنی از پلاکت به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند در دندانپزشکی برای درمان طیف وسیعی از مشکلات از، از بهبود زخم تا بازسازی استخوان به کار گرفته می

 

پلاسمای غنی از پلاکت که با نام اختصاری PRP شناخته می شود، علاوه بر کاربردهای زیبایی برای پوست و مو، کاربردهای درمانی متنوعی نیز دارد. امروز پلاسمای غنی از پلاکت به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند در دندانپزشکی برای درمان طیف وسیعی از مشکلات از، از بهبود زخم تا بازسازی استخوان به کار گرفته می شود. PRP از خون خود بیمار گرفته می شود و حاوی غلظت بالایی از پلاکت ها، فاکتورهای رشد و سیتوکین ها است که نقش مهمی در ترمیم و بازسازی بافت دارند.

E:\royaniran\1\16 رپرتاژ\images\97.JPG

چرا استفاده از PRP در دندانپزشکی رایج است؟

استفاده از PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت به عنوان یک روش درمان ارزشمند در زمینه های مختلف پزشکی شناخته شده است. در دندانپزشکی نیز این روش درمانی نوآورانه مزایای بی شماری را برای بیماران و پزشکان ارائه می دهد. پلاکت ها سلول های کوچکی هستند که در خون ما یافت می شوند و نقش مهمی در لخته شدن و بهبود زخم دارند. هنگامی که آسیبی رخ می دهد، پلاکت ها به سمت محل زخم هجوم می آورند و فاکتورهای رشد مختلفی را آزاد می کنند که باعث تحریک تکثیر سلولی و بازسازی بافت می شود.

برای تهیه PRP مقدار کمی از خون شما گرفته می شود و سپس در یک سانتریفیوژ پی آر پی با سرعت بالا چرخانده می شود. این فرآیند پلاسمای غنی از پلاکت را از سایر اجزای خون جدا می کند و در نتیجه مقداری مناسبی از فاکتورهای رشد ایجاد می کند.

سپس PRP آماده شده در تاحیه زخم یا جراحی دهان تزریق می شود و کمک به تسریع بهبود زخم و محل جراحی می کند. 

چرا به جای روش های دیگر از PRP استفاده کنیم؟

پاسخ به این پرسش در توانایی پی آر پی در تسریع زمان بهبود نهفته است. با استفاده از منابع طبیعی بدن خود از طریق PRP درمانی، می توانید دوره های بهبودی سریع تری را با کاهش درد و التهاب تجربه کنید.

علاوه بر این به دلیل این که PRP از خون شما به دست می آید کمترین خطر و عوارض جانبی را پس از درمان به دنبال دارد. بنابراین این روش کاملا ایمن است. 

مطالعات نشان داده اند که استفاده از PRP در طی جراحی های دهان می تواند به طور قابل توجهی عوارض پس از عمل مانند عفونت ها یا خشکی حفره ها را کاهش دهد. خواص ترمیم کنندگی آن نه تنها بهبود بافت نرم را تسریع می‌کند، بلکه به تشکیل استخوان نیز کمک می‌کند و آن را برای روش‌هایی مانند ایمپلنت دندان یا جراحی پریودنتال بسیار ارزشمند می‌کند.

کاربردهای PRP در ترمیم زخم 

یکی از کاربردهای کلیدی پی آر پی در دندانپزشکی استفاده از آن در بهبود زخم است. چه یک برش جراحی یا یک آسیب تروماتیک به بافت های دهان، PRP را می توان در محل زخم تزریق کرد. فاکتورهای رشد موجود در پی آر پی تکثیر سلولی، رگ زایی و سنتز کلاژن را تحریک می کند و منجر به تسریع بسته شدن زخم و کاهش التهاب می شود. این روش نه تنها روند بهبودی را بهبود می بخشد، بلکه خطر عفونت را نیز به حداقل می رساند.

استفاده از PRP برای بازسازی استخوان

PRP پتانسیل زیادی در افزایش و سرعت بازسازی استخوان در دندانپزشکی نشان داده است. ایمپلنت های دندانی اغلب به حجم و تراکم استخوان کافی برای قرارگیری و پیوند موفقیت آمیز نیاز دارند. در مواردی که بیمار فاقد بافت استخوانی کافی باشد، می توان از پی آر پی به عنوان ماده ای موثر برای تقویت رشد استخوان و افزایش شانس موفقیت ایمپلنت استفاده کرد. فاکتورهای رشد در پی آر پی سلول های بنیادی مزانشیمی را به محل جذب می کنند که به استئوبلاست ها تمایز می یابند و شروع به تشکیل استخوان می کنند. این روش ثابت کرده است که در افزایش حجم استخوان در موارد ساده و پیچیده ایمپلنت دندان موثر است.

E:\royaniran\1\16 رپرتاژ\images\98.JPG

علاوه بر این،  PRP نتایج امیدوارکننده ای را در درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) نشان داده است. تزریق های PRP به کاهش درد و التهاب مرتبط با اختلالات TMJ کمک می کند و در عین حال ترمیم بافت را تحریک می کند.

همچنین مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ای را هنگام استفاده از PRP برای پیوند استخوان، حذف حفره بعد از کشیدن دندان، روش‌های لیفت سینوس و بازسازی بافت نشان داده‌اند. این رویکرد نوآورانه نه تنها بهبود را تسریع می کند، بلکه نتایج کلی درمان را نیز بهبود می بخشد.

درمان بیماری های لثه با استفاده از PRP

یکی دیگر از کاربردهای رایج PRP در دندانپزشکی در درمان پریودنتال است که شامل درمان بیماری های لثه مانند التهاب لثه یا پریودنتیت می شود. با تزریق مستقیم پی آر پی در ناحیه آسیب دیده، این ماده شگفت آور می تواند رشد بافت را تحریک کرده و لثه های آسیب دیده را ترمیم کند.

چگونه می توان پی آر پی را آماده کرد؟ 

همان طور که گفته شد، PRP مستقیما از خون فرد بیمار استخراج می شود. در واقع در مطب دندانپزشکی مقدار مشخصی خون، مقدار کمی، از بیمار گرفته می شود. این خون در سانتریفیوژ PRP یونیورسال قرار داده و به مدت حدود ۱۵ دقیقه با سرعت ۱۶۰۰ دور بر دقیقه سانتریفیوژ می شود. سپس پزشک یا دستیار آموزش دیده قسمت پلاسمای غنی از پلاکت را جدا می کند و محصول به دست آمده را مجددا برای خالص سازی بیشتر داخل سانتریفیوژ قرار می دهد. محصوص نهایی به دست آمده PRP است که توسط دندانپزشک در موضع مشخص تزریق می شود. 

در کینیک های دندان پزشکی سانتریفیوژ پی آر پی و کیت مخصوص PRP برای تهیه PRP ضروری است. این تجهیزات را با تضمین اصالت، از فروشگاه تجهیزات آزمایشگاهی رویان ایران می توانید با قیمت مناست خریداری نمایید. 

کلام آخر

استفاده از PRP در دندانپزشکی درمان های دهان، فک و دندان ها را متحول کرده است. با توجه به این که در مطالعات بالینی این تکنیک گزارش های نامطلوبی دیده نمی شود، دندانپزشکان می توانند از PRP به دست آمده از خون بیمار، به عنوان پروتکل درمانی سریع و بی خطر در بهبود زخم تا ترمیم استخوان استفاده کنند. البته به یاد داشته باشید پزشک با بررسی تمام شرایط بهترین روش درمان را در نظر می گیرد. 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها